Majlis Khatam Al-Quran bagi murid-murid Tahun 6

RABU, 14 NOVEMBER 2012 - SPABSB
Artikel oleh MPonline dan Foto oleh Evie

Seramai 200 orang murid Tahun 6 Sekolah Persediaan Arab Bandar Seri Begawan diraikan dalam Majlis Khatam Al-Quran  di atas kejayaan mereka mengkhatamkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran dari Juz 1 hingga Juz 30.



Mengambil tempat di Musolla An-Nur Sekolah berkenaan, Majlis telah dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah beramai-ramai dipimpin oleh Ketua Bahagian Pembangunan Sumber Tenaga Manusia dan Biasiswa, Jabatan Pengajian Islam, Dayang Hajijah Haji Moktal.

Majlis yang turut dihadiri oleh ibubapa dan penjaga serta saudara para murid yang diraikan itu, kemudiannya diteruskan dengan bacaan ayat-ayat lazim oleh para murid yang diraikan disusuli dengan bacaan Takhtim Al-Quran oleh murid-murid takhtim Al-Quran.



Selesai bacaan Takhtim, Siti Hanani bte Ramli murid Tahun 6 Burtuqali, membacakan doa Khatam Al-Quran, diikuti dengan bacaan Dikir Marhaban.

Kemuncak acara majlis ialah menabur bunga rampai dimulakan oleh Tetamu Khas Majlis dan diikuti oleh para jemputan khas, ibubapa dan penjaga serta saudara murid-murid yang diraikan. Majlis ditutup dengan bacaan doa selamat.