Selamat Hari Guru

tema bagi tahun 2010 "Guru Gemilang Pelajar Cemerlang"
Sambutan Hari Guru diharapkan mencetuskan semangat dan keazaman kira-kira 300,000 guru seluruh negara bagi meneruskan perjuangan mendidik dengan ikhlas serta berdedikasi dalam usaha melahirkan pelajar cemerlang dan berkualiti.

Walaupun kini beban tugas mendidik pelajar semakin berat dan bertambah, amanah dan tanggungjawab perlu ditunaikan dengan penuh komitmen dalam usaha memperkasa dan memartabatkan lagi profesion keguruan negara, di samping membuktikan hasil kerja berkualiti serta berdisiplin.

Guru tidak boleh bersikap lepas tangan terhadap kepentingan peranan mereka membantu pelajar mempertingkatkan pengetahuan dan kemahiran sehingga mampu mencapai kecemerlangan menerusi pengajaran yang berkesan.

Kepentingan guru berkualiti perlu dititikberatkan kerana tanpanya sukar untuk menghasilkan pelajar bermutu. Tanpa komitmen guru terhadap proses pengajaran dan pembelajaran, perubahan kemajuan dalam pelajaran mungkin terjejas sehingga ada pelajar masih tidak dapat membaca walaupun sudah memasuki persekolahan menengah.

Justeru, guru mesti menghayati tugas murni profesion keguruan dan menjalankan tanggungjawab itu atas dasar ikhlas untuk mendidik, bukan sebagai pilihan kerjaya terakhir.

Dengan kesungguhan semua pihak, pelajar mampu mencapai kecemerlangan membanggakan.

Antara ciri pendidik berkualiti ialah melaksanakan tugas dengan bersungguh dan ikhlas tanpa mengharapkan ganjaran.

Di samping itu, guru berkualiti bersedia menghadapi cabaran pelajar bermasalah dan tidak mudah mengalah atau cepat tawar hati sehingga hilang semangat untuk berusaha membantu mengatasi kelemahan mereka, selain sentiasa bekerjasama dengan pihak pentadbiran ke arah kebaikan pendidikan negara.

Guru juga perlu berusaha mempertingkatkan profesionalisme dari semasa ke semasa dengan mengikuti kursus dan perkembangan terbaru bidang pendidikan, terutama mengenai kaedah serta pendekatan pengajaran yang berkesan.

Selain itu, guru berkualiti perlu seiring dengan aspirasi negara, bukan bertindak mengikut emosi peribadi, seterusnya menganggap tugas mendidik sebagai amal kebajikan atau ibadat yang diberikan ganjaran besar di sisi Allah.

Guru mesti sentiasa menunaikan amanah dengan jujur, sekali gus berusaha mempertingkatkan ilmu pengetahuan supaya tidak ketinggalan dalam perkembangan pesat dunia pendidikan harus memiliki motivasi, keyakinan serta kesedaran diri untuk menghasilkan prestasi kerja berkualiti.

Pendidik sebenarnya banyak berkorban demi kepentingan pelajar, termasuk menyelesaikan tugas berkaitan pengajaran sehingga malam di rumah dan gigih memberi persediaan terbaik kepada mereka untuk menghadapi peperiksaan.

Pelajar cemerlang, guru gemilang dan negara terbilang yang diredai Allah.

Dalam konteks lebih luas, guru adalah bertanggungjawab untuk mendidik dan memimpin masyarakat.

Tidak dinafikan bahawa guru banyak menyumbang khidmat bakti dalam pembangunan bangsa dan negara, lebih-lebih lagi membentuk sahsiah pelajar.

Dalam proses pembentukan sahsiah pelajar, guru terlebih dulu perlu mempunyai sahsiah baik untuk dicontohi pelajar.

Contoh teladan guru juga banyak membantu pembentukan akhlak pelajar.

Merekalah yang seharusnya terlebih dulu dilengkapi ciri akhlak mulia walaupun masyarakat kurang menghargai watak berbudi luhur.

Dari sudut lain, guru juga adalah ejen kepada keberkesanan pendidikan.

Sebaik manapun sistem pendidikan, maksud yang ingin disampaikan tidak akan mencapai matlamatnya sekiranya ejen penyampaiannya tidak berkesan.

Kejayaan dan keberkesanan pendidikan amat berkait rapat dengan kesedaran guru terhadap tanggungjawab, kelengkapan ilmu dan keluhuran peribadinya.

Himpunan antara kemahiran keilmuan dengan keluhuran peribadi adalah kriteria peribadi guru yang tidak boleh dipisahkan, sebaliknya boleh dijadikan contoh berkesan.

Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa guru adalah orang yang bertanggungjawab membentuk tamadun manusia melalui penyebaran ilmu kepada masyarakat.

Justeru, semua guru mesti menyedari tanggungjawab mereka dan sentiasa menjaga nama baik sebagai pendidik dan pemimpin masyarakat dengan menjalankan segala tugas dan tanggungjawab secara ikhlas dan jujur.

http://tippeperiksaan.webs.com/gurugemilang.htm